مرکز فرهنگی هنری شماره یک اردبیل

این مرکز از سال 1346 فعالیت های فرهنگی ،هنری و ادبی خود را آغاز نموده است . مرکز فرهنگی و هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک اردبیل، جزو اولین و قدیمی ترین مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل بوده که دارای بیش از .18000جلد کتاب می باشد.



خدمات مرکز :

 

  برگزاری کارگاه های هنری و ادبی  ویژه گروه های سنی 6سال کامل تا 16 سال

  اجرای فعالیت های فرهنگی،هنری و ادبی  ویژه اعضا حقیقی و مجازی

  اجرای نمایش های عروسکی و نمایش فیلم

بخش های مرکز :

 

  دارای دو کتابخانه کودک ونوجوان

امکانات ویژه مرکز :

 

  سالن مطالعه کودک و نوجوان / 2 کارگاه هنری و ادبی

امکانات کارگاهی :

 

  کارگاه نقاشی / کارگاه خوشنویسی / کارگاه سفال / کارگاه ادبی

خدمات فراگیر :

 

  خدمات کتابخانه ای(کتاب رسانی) و فعالیتهای فرهنگی و هنری و ادبی ویژه کودکان ونوجوانان

روز و ساعات فعالیت :

 

  مرکز تک شیفت از 8 صبح الی 14 عصر 

پرسنل :

 

  2 مربی فرهنگی- ۱ نفر مسئول مرکز - 2 نفر نیروی هنری - 1 نفر نیروی ادبی-1 نفر خدمات

شرایط عضویت :

 

  داشتن حداقل ۶ سال تا ۱۷ سال  و پرداخت شهریه ۱۲۰۰۰ تومان برای عضویت در مرکز حقیقی

نشانی :

 

  میدان ورزش-روبروی بیمارستان بوعلی-داخل پارک کودک-کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان-مرکز یک اردبیل

تلفن :

 

  تلفن :  33238900-045

مسئول مرکز :

 

  آقای جواد رضائیان


در صورتی که علاقمند به حضور در فعالیت های این مرکز بطور مجازی هستید، برروی تصویر زیر کلیک کنید


 

 

  • 1402/04/18 - 21:58
  • تعداد بازدید: 541
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان؛

نشست مجازی « چگونگی بازنویسی و بازآفرینی» در کانون استان اردبیل برگزار شد

در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، نشست مجازی چگونگی بازنویسی و بازآفرینی مربیان و اعضای نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با حضور مریم کوچکی نویسنده و منتقد ادبی، روز یکشنبه 18 تیرماه 1402، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، ملیحه ملک‌زاده فرد، مدیرکل کانون استان، با تبریک میلاد امام موسی کاظم (ع) و روز ادبیات کودک و نوجوان، یاد و خاطره‌ی مهدی آذر‌یزدی را گرامی داشته و گفت: ادبیات هر جامعه‌ای دربردارنده فرهنگ، شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن جامعه است. 

مدیرکل کانون استان ادبیات را وسیله انتقال افکار و احساسات مردم به یکدیگر عنوان کرده و با اشاره به تفاوت زبان بیان آن، اظهار داشت: فصل مشترک ادبیات در جوامع گوناگون خلاقیت آن و تلاش برای به نمایش گذاشتن زیبایی‌های جهان هستی است. ادبیات انسان را برای کاوش در شناخت خود، پیرامون و زیبایی‌های آن یاری می‌کند.

وی در ادامه در تشریح ادبیات کودک، ظهور آن را نتیجه درک دوران کودکی به لحاظ اجتماعی دانسته و گفت: ادبیات کودک نتیجه رشد جوامع بشری است.

ملک‌زاده فرد، توجه به ادبیات کودک را یک ضرورت عنوان کرده و آینده روشن یک ملت را در گرو رشد کودکان آن سرزمین و ادبیات مختص آن قشر قلمداد کرد.

مریم کوچکی کارشناس برنامه نیز ضمن ابراز خرسندی از توجه اعضا و مربیان به بازآفرینی و بازنویسی و برنامه‌ریزی کانون استان در پرداختن به آن گفت: هدف از بازنویسی آشنایی با فرهنگ و هویت یک جامعه است و در این باره مطالعه متون کهن ادبی که در دو شکل منظوم و منثور وجود دارد، نقش بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: مطالعه این دست متون اطلاعاتی از زندگی مردم، مسایل سیاسی و اقتصادی در اختیار خواننده‌اش می‌گذارد.

کارشناس برنامه در ادامه با اشاره به واقعه‌نگاری زلزله تبریز در سفرنامه ناصرخسرو، گفت: خواننده این بخش از سفرنامه علاوه بر بهره‌برداری ادبی و تاریخی از اثر به‌خوبی با طبیعت و وقایع تبریز آشنا می‌شود و می‌فهمد که آنجا منطقه زلزله خیزی است. مریم کوچکی در بیان دلیل دشواری خوانش متون کهن ادبی نیز گفت: زبان زنده و پویا است. درگذشته شکل خاص خودش را داشت و امروز نیز شکل خاص خودش را دارد. در این میان تفاوت در برخی واژگان و مهجور ماندن و در نهایت فراموشی آنها باعث شده تا در درک و فهم متون کهن به‌کندی پیش بریم که بازنویسی این مسئله را حل کرده و اجازه می‌دهد تا ما از گنجینه ارزشمند ادبیات خود بهره‌مند شویم.

این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه با بررسی حکایتی از باب چهارم گلستان سعدی و اثر بازنویسی و بازآفرینی شده از این اثر، چگونگی کار را توضیح داده و بیان داشت: در بازنویسی، اثر ساده می‌شود؛ ولی به متن خسارتی وارد نمی‌شود. بازنویس می‌تواند به اثر شخصیت اضافه و یا حوادث آن را پس‌وپیش کند، اما هدف نویسنده اثر در بازنویسی محفوظ می‌ماند و این همان تفاوت بازنویسی با بازآفرینی است‌.

وی بازآفرینی را هنری‌تر از بازنویسی دانسته و به نقل از مریم جلالی گفت: بازآفرینی سه سطح ضعیف، متوسط و عالی دارد که در سطح سوم ما متوجه بازآفرینی اثر نمی‌شویم. در بازآفرینی نویسنده  از یک متن الهام می‌گیرد و در خلق اثر دیدگاه خودش را می‌تواند طرح کرده و هدف نویسنده متن را تغییر دهد.

گفتنی است، در ادامه مربیان و اعضا سؤال ها و نظرهای خود را در باره متون بازنویسی و بازآفرینی اثر ادبی بیان کرده و کارشناس برنامه راهنمایی‌های لازم برای فعالیت مخاطبان در این حوزه را بیان کرد.

کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت